RSN Fundraising Banner
FB Share
Email This Page
add comment
Print

Greenwald and Fishman report: "With this report, Temple-Raston seriously misled NPR's millions of listeners."

NPR's (now former) Washington, DC headquarters. (photo: unknown)
NPR's (now former) Washington, DC headquarters. (photo: unknown)


ALSO SEE: Israel-US Ties Hit New Low As
White House Halts Missile Shipment

NPR Is Laundering CIA Talking Points

By Glenn Greenwald, Andrew Fishman, The Intercept

13 August 14

 

n August 1, NPR’s Morning Edition broadcast a story by NPR national security reporter Dina Temple-Raston touting explosive claims from what she called “a tech firm based in Cambridge, Massachusetts.” That firm, Recorded Future, worked together with “a cyber expert, Mario Vuksan, the CEO of ReversingLabs,” to produce a new report that purported to vindicate the repeated accusation from U.S. officials that “revelations from former NSA contract worker Edward Snowden harmed national security and allowed terrorists to develop their own countermeasures.”

The “big data firm,” reported NPR, says that it now “has tangible evidence” proving the government’s accusations. Temple-Raston’s four-minute, 12-second story devoted the first 3 minutes and 20 seconds to uncritically repeating the report’s key conclusion that ”just months after the Snowden documents were released, al-Qaeda dramatically changed the way its operatives interacted online” and, post-Snowden, “al-Qaeda didn’t just tinker at the edges of its seven-year-old encryption software; it overhauled it.” The only skepticism in the NPR report was relegated to 44 seconds at the end when she quoted security expert Bruce Schneier, who questioned the causal relationship between the Snowden disclosures and the new terrorist encryption programs, as well as the efficacy of the new encryption.

With this report, Temple-Raston seriously misled NPR’s millions of listeners. To begin with, Recorded Future, the outfit that produced the government-affirming report, is anything but independent. To the contrary, it is funded by the CIA and U.S. intelligence community with millions of dollars. Back in 2010, it also filed forms to become a vendor for the NSA. (In response to questions from The Intercept, the company’s vice president Jason Hines refused to say whether it works for the NSA, telling us that we should go FOIA that information if we want to know. But according to public reports, Recorded Future “earns most of its revenue from selling to Wall Street quants and intelligence agencies.”)

The connection between Recorded Future and the U.S. intelligence community is long known. Back in July, 2010, Wired‘s Noah Shachtman revealed that the company is backed by both “the investment arms of the CIA and Google.”

Indeed, In-Q-Tel—the deep-pocket investment arm of both the CIA and other intelligence agencies (including the NSA)—has seats on Recorded Future’s board of directors and, on its website, lists Recorded Future as one of the companies in its “portfolio.” In stark contrast to NPR, The New York Times noted these connections when reporting on the firm in 2011: “Recorded Future is financed with $8 million from the likes of Google’s venture arm and In-Q-Tel, which makes investments to benefit the United States intelligence community, and its clients have included government agencies and banks.”

Worse, Temple-Raston knows all of this. Back in 2012, NPR’s Morning Edition broadcast her profile of Recorded Future and its claimed ability to predict the future by gathering internet data. At the end of her report, she noted that the firm has “at least two very important financial backers: the CIA’s investment arm, called In-Q-Tel, and Google Ventures. They have reportedly poured millions into the company.”

That is the company she’s now featuring as some sort of independent source that can credibly vindicate the claims of U.S. officials about how Snowden reporting helps terrorists.

Beyond all that, the “cyber expert” who Temple-Raston told NPR listeners was “brought in” by Recorded Future to “investigate” these claims—Mario Vuksan, the CEO of ReversingLabs—has his own significant financial ties to the U.S. intelligence community. In 2012, In-Q-Tel proudly touted a “strategic partnership” with ReversingLabs to develop new technology for the Department of Homeland Security. Vuskan hailed the partnership as vital to his company’s future prospects.

If one wants to argue that a government-mimicking report from a company that is funded by the CIA, and whose board is composed in part of its investment arm, and which centrally relies on research from another CIA partner is somehow newsworthy—fine, one can have that debate. But to pass it off as some sort of independent analysis without even mentioning those central ties is reckless and deceitful—especially when, as is true here, the reporter doing it clearly knows about those ties.

Beyond all these CIA connections, the conclusion touted in the NPR report—that al-Qaeda developed more sophisticated encryption techniques due to the Snowden reporting—is dubious in the extreme. It is also undercut by documents contained in the Snowden archive.

The Recorded Future “report”—which was actually nothing more than a short blog post—is designed to bolster the year-long fear-mongering campaign of U.S. and British officials arguing that terrorists would realize the need to hide their communications and develop effective means of doing so by virtue of the Snowden reporting. Predictably, former NSA General Counsel Stewart Baker promptly seized on the report (still concealing the firm’s CIA connections from readers) to argue in The Washington Post that “the evidence is mounting that Edward Snowden and his journalist allies have helped al-Qaeda improve their security against NSA surveillance.”

But actual terrorists—long before the Snowden reporting—have been fixated on developing encryption methods and other techniques to protect their communications from electronic surveillance. And they have succeeded in a quite sophisticated manner.

One document found in the GCHQ archive provided by Snowden is a 45-page, single-spaced manual that the British spy agency calls a “Jihadist Handbook.” Though undated, the content suggests it was originally written in 2002 or 2003: more than 10 years before the Snowden reporting began. It appears to have been last updated shortly after September 2003, and translated into English by GCHQ sometime in 2005 or 2006. Much of it is found online in Arabic. The handbook appears to be an excerpt from a 268-page document called “Abu Zubaydah’s Encyclopedia.” The encyclopedia, uploaded in Arabic to the internet in 2011, describes itself as the “cumulative result of efforts of the brothers who walked on the path of jihad” and contains highly specific and sophisticated instructions for avoiding electronic surveillance.

The first section of the decade-old handbook is entitled “The General Security for all Means of Communication” and includes directions on how to keep landline and mobile telephone calls, emails, and online chats secure. It also includes a detailed discussion of how SIM cards in cell phones can be used by the NSA as tracking devices: exactly the subject of the very first story The Intercept ever published from the Snowden material. The manual further instructs operatives that merely turning off one’s cell phone is insufficient to avoid tracking; instead, it instructs, both the battery and SIM card must be removed. It extensively describes how code words should be used for all online communications.

So sophisticated is the 10-year-old “Jihadist Manual” that, in many sections, it is virtually identical to the GCHQ’s own manual, developed years later (in 2010), for instructing its operatives how to keep their communications secure:

Long before the Snowden reporting, then, those considered by the U.S. to be “terrorists” have been fixated on avoiding electronic surveillance, which is why Osama bin Laden communicated only through personal courier. The “Jihadist Handbook” demonstrates how widespread and sophisticated these techniques have been for many years (GCHQ declined to respond beyond its routine boilerplate claiming that its operations are legal, which has nothing to do with this story).

Then there are the glaring and self-evident fallacies in the report itself. The principal claim on which its conclusion is based is the chronology that extremist groups announced a roll-out of “the first Islamic encryption software for mobiles” in September, 2013 (3 months after the first Snowden report), followed by a new encryption product in December (“The Mujahid’s Security”).

But it should go without saying that this proves nothing about causation; it is a basic logical principle that “A precedes B” is not evidence that ”A caused B.” The original Recorded Future report literally did nothing more than assert that there were visible encryption improvements from al-Qaeda that post-dated the first Snowden story, and then, based on no evidence, just asserted the causal link.

Beyond that obvious post hoc ergo propter hoc fallacy, there is no question that “jihadists” have been working for years on sophisticated tactics for communications security; the fact that they continued to be after the Snowden reporting began literally proves nothing.

Indeed, in September of last year, The New York Times made clear that the “jihadists” began developing their own advanced encryption methods years before the start of the Snowden reporting:

Al Qaeda’s use of advanced encryption technology dates to 2007, when the Global Islamic Media Front released the Asrar al-Mujahedeen, or so-called “Mujahedeen Secrets,” software. An updated version, Mujahedeen Secrets 2, was released in January 2008, and has been revised at least twice, most recently in May 2012, analysts said.

The program was popularized in the first issue of Inspire, Al Qaeda in the Arabian Peninsula’s quarterly online magazine, in a July 2010 post entitled “How to Use Asrar al-Mujahedeen: Sending and Receiving Encrypted Messages.”

Since then, each issue of Inspire has offered a how-to section on encrypting communications, recommending MS2 as the main encryption tool.

All the way back in February, 2001, USA Today reported that al-Qaeda and other groups have been using “uncrackable encryption” since the mid-1990s; the 2001 article stated: “encryption has become the everyday tool of Muslim extremists in Afghanistan, Albania, Britain, Kashmir, Kosovo, the Philippines, Syria, the USA, the West Bank and Gaza and Yemen, U.S. officials say.”

As has long been clear, “the terrorists” did not need Snowden reporting to know that the U.S. and its partners are doing everything possible to monitor their communications. It is certainly possible that some extremists, like ordinary users all over the world, are more conscious now than before about the need to secure their communications—just as some extremists became aware of interrogation techniques they may face if detained by virtue of reporting on American torture (which is why torture advocates argued that such reporting also helped terrorists). But the key revelation of the Snowden reporting is that the surveillance system built in secret by the NSA and its partners is directed at hundreds of millions of ordinary people and entire populationsrather than “the terrorists.”

Responding to one of the criticisms about the glaring flaws in its report (the obvious absence of causation evidence), Recorded Future admits that “in 2007 Al-Qaeda (AQ) had one encryption product (Asrar) for one platform (PC) which has since been periodically updated (e.g. in 2008).” They claim there was a “significant uptick” after the Snowden reporting but still offer no evidence of a causal connection nor any explanation as to what “the terrorists” learned from those reports that could help them better safeguard their communications or that would provide added motivation to shield those communications.

Critically, even if one wanted to accept Recorded Future’s timeline as true, there are all sorts of plausible reasons other than Snowden revelations why these groups would have been motivated to develop new encryption protections. One obvious impetus is the August 2013 government boasting to McClatchy (and The Daily Beast) that the State Department ordered the closing of 21 embassies because of what it learned from an intercepted “conference call” among Al Qaeda leaders:

An official who’d been briefed on the matter in Sanaa, the Yemeni capital, told McClatchy that the embassy closings and travel advisory were the result of an intercepted communication between Nasir al-Wuhayshi, the head of the Yemen-based Al Qaida in the Arabian Peninsula, and al Qaida leader Ayman al Zawahiri in which Zawahiri gave “clear orders” to al-Wuhaysi, who was recently named al Qaida’s general manager, to carry out an attack.

As The Daily Beast put it: “Al-Qaeda leaders had assumed the conference calls, which give Zawahiri the ability to manage his organization from a remote location, were secure. But leaks about the original intercepts have likely exposed the operation that allowed the U.S. intelligence community to listen in on the al-Qaeda board meetings.”

It does the U.S. government no good to attribute these new encryption efforts to leaks from the U.S. government itself. Recorded Future thus ignores that possibility altogether and suggests—with absolutely no evidence—that it was due to Snowden revelations.

They do so even though The New York Times reported a month after the “conference call” leak that ”senior officials have made a startling finding: the impact of a leaked terrorist plot by Al Qaeda in August has caused more immediate damage to American counterterrorism efforts than the thousands of classified documents disclosed by Edward Snowden.” The NYT added: “The drop in message traffic after the communication intercepts contrasts with what analysts describe as a far more muted impact on counterterrorism efforts from the disclosures by Mr. Snowden of the broad capabilities of N.S.A. surveillance programs.”

Then there’s the completely unproven yet vital assumption that this series of events—even if they happened this way—actually helped the terrorists evade monitoring. Bruce Schneier, the security expert quoted at the end of the NPR report, thinks exactly the opposite is true. He notes numerous journalists, in the wake of the report, asked him “how this will adversely affect US intelligence efforts,” and he explained:

I think the reverse is true. I think this will help US intelligence efforts. Cryptography is hard, and the odds that a home-brew encryption product is better than a well-studied open-source tool is slight. Last fall, Matt Blaze said to me that he thought that the Snowden documents will usher in a new dark age of cryptography, as people abandon good algorithms and software for snake oil of their own devising. My guess is that this an example of that.

Chris Soghoian, technologist for the ACLU (whose lawyers represent Snowden) noted that these types of stories have been emerging long before Snowden reporting, telling The Intercept: “every few years, a think tank or security company puts out a report on the use of bespoke encryption software by terrorists, and then media eats it up.”

In the wake of such criticism, Recorded Future issued a supplement to its report, this time claiming that the terrorists “are not using home-brew crypto algorithms” but rather “off the shelf” methods of cryptography. But like Schneier, Soghoian suggested that the developments claimed by Recorded Future would make it easier, not harder, for the U.S. government to monitor the communications of extremists:

If we assume that these programs are developed and distributed by jihadist sympathizers, and not an intelligence service, then the fact that they continue to develop new encryption tools and advocate their use is only further evidence that they don’t really know what they’re doing. Using terrorist-specific encryption tools will only attract the attention of intelligence agencies. If smart terrorists are using encryption, they’re likely using tools like Tor and PGP, the same tools used by government agencies, corporations, journalists, activists and security experts.

Then there are the bizarre implications from embracing the claims of the Recorded Future report. For years, both privacy advocates and experts in cryptography have published guides for how internet users can protect the privacy of their online activities using encryption programs such as PGP email and Tor. Recorded Future claims that terrorist groups are using “open source” and “off the shelf” encryption to shield their communications: does that mean that anyone who publishes information on encryption is guilty of helping the terrorists?

In sum, Recorded Future is a CIA-dependent company devoted to spreading pro-government propaganda, no matter how absurd. Among its lowlights is its boasting of how it monitored media coverage of Occupy Wall Street, whereby it claimed to detect Iran’s “growing influence” over that coverage: “We recently Tweeted a shared link showing coverage and gaining online momentum for the Occupy Wall Street movement. When we look more carefully at influencers in this discussion using our Influencer Map, we find that Iran Press TV is the second largest influencer after the US Media!

None of these serious doubts, fallacies, or questions about this company and its “report” were even alluded to by Temple-Raston in her NPR story, beyond a cursory and very limited Schneier quote tacked onto the end. It’s hardly surprising that these kinds of firms, linked to and dependent on the largesse of the U.S. intelligence community, produce pro-government tripe of this sort. That’s their function. It’s the job of media outlets to scrutinize these claims, not mindlessly repeat and then glorify them as NPR did here.

e-max.it: your social media marketing partner
 

Comments   

A note of caution regarding our comment sections:

For months a stream of media reports have warned of coordinated propaganda efforts targeting political websites based in the U.S., particularly in the run-up to the 2016 presidential election.

We too were alarmed at the patterns we were, and still are, seeing. It is clear that the provocateurs are far more savvy, disciplined, and purposeful than anything we have ever experienced before.

It is also clear that we still have elements of the same activity in our article discussion forums at this time.

We have hosted and encouraged reader expression since the turn of the century. The comments of our readers are the most vibrant, best-used interactive feature at Reader Supported News. Accordingly, we are strongly resistant to interrupting those services.

It is, however, important to note that in all likelihood hardened operatives are attempting to shape the dialog our community seeks to engage in.

Adapt and overcome.

Marc Ash
Founder, Reader Supported News

 
+20 # Leonard R. Jaffee 2014-08-14 15:28
Thank you, Mr. Greenwald, for exposing more of NPR's normal (corrupt) business.

When NPR interviews "experts" for opinions concerning matters like foreign policy, tax policy, economic policy, finance policy, and "national security" policy, NPR favors speakers who push agendas like supply-side/tri ckle-down economics, Chicago School wealth-maximiza tion, austerity-drive n-national-debt -reduction, bank/big-busine ss deregulation, neocon foreign policy, greater growth of the security state..........

Among the rather few good Republican Congressional proposals of recent times, one was de-funding, if not disestablishing , NPR. A sweet irony spiced the Republican proposal: The proposal's reason was that NPR manifests "liberal" bias.
 
 
+19 # RMDC 2014-08-14 17:43
"With this report, Temple-Raston seriously misled NPR’s millions of listeners"

Come on Glen. This is what NPR was created to do. It has never done anything elswe. It has always been a way for the CIA and other government agencies to get their messages out to the public without filter.

NPR was created by the US Information Agency, the branch of the State Department that runs Voice of America,l which broadcasts US propaganda into many countries around the world in their native languages. NPR is the domestic Voice of America.

The US Information Agency (now with a new name) is the successor of the WW I era Committee on Public Information set up by Creel, Lee, and Bernays and was the foundation of formal US government propaganda campaigns.

The presidents of NPR has all come from USIA or Voice of America. Noam Chomsky wrote that NPR was created at the suggestion of a Carnegie Foundation report that said college educated people were not watching TV news because it was just too much entertainment and the short story format did not appeal to them. They wanted more depth. So NPR created a style that could deliver pure regime propaganda to the college crowd.

Glen has found one perfect example and proof that this is still how NPR operates.

Who cares if Snowden's revelations helped or hurt al Qaeda. They are irrelevant. Snowden did more good for Americans and everyone on earth who is being spied on by the NSA than everyone in government bundled together.
 
 
+6 # universlman 2014-08-14 22:32
To keep up with the trend, NPR seems to be trying to broaden its listening audience.

To attract listeners on the right, sadly they have chosen to Foxify some of their traditional journalistic ethics.
 
 
+6 # PeacefulGarden 2014-08-15 03:04
My oh my, this is brilliant journalism. Thank you Mr. Grennwald and Mr. Fishman.

But, I have to say I stopped listening to NPR years ago. It really is National Petroleum Radio, or even better, National We Will Do anything for Money Radio. Some of the research they site is woefully connected to corporate profits. And, most of it is an Apple iTunes plug.... back in the day when I used to listen to it.

The worst is the Cokie Roberts spots, when she gets paid to give her opinion on the regurgitated opinions of others because her father was a senator.

The whole Cokie thing put me off. Like rich girl gets to talk on national radio because her opinion is important because it is important to Cokie....

I better stop.

Naw, I am not stopping, I would rather listen to my youngest child talk about Pikachu for hours than listen to Cokie's talk about election outcomes.

There that is it.
 
 
+1 # lnason@umassd.edu 2014-08-15 05:17
Duh. How would one expect that an arm of the government wouldn't be white-washed by government-cont rolled media.

But good reporting. Perhaps this will open the eyes of those who want to use taxpayer money to support such self-serving organizations.

Lee Nason
New Bedford, Massachusetts
 
 
+2 # Billy Bob 2014-08-15 05:44
The point is to keep all government programs away from conservative intrusion and interference.

Also, NPR isn't tax payer funded and hasn't been for decades. It's not run by "the government". It's run by private interests (e.g. the Kock Brothers).

Haven't you been paying attention?

Or are you just trying to further your "libertarian" agenda by more dishonest misrepresentation?

Billy Bob
Earth, Reality
 
 
+6 # NAVYVET 2014-08-15 05:30
If you still send money to National Public radio you're an all-day sucker. I gave up on NPR radio news about 20 years ago--when I learned from a reliable person about the CIA and DOD input, and that they accepted feeds from ABC News without further news staff research. So I can't comment on its current state, which apparently is even more dismal, except to note others' criticisms. Not worth turning it on, and no wonder some of my well-educated friends, who still think it's the cat's pajamas, often seem so ill-informed.

Instead I get outstanding 24 hour classical & jazz from a local university station, funded largely by public subscriptions (including mine), and my news from non-commercial outlets online, like RSN. Being on Social Security and a "huge" $125.00 a month annuity, I don't have much money, but I help fund RSN with a monthly payment. SO SHOULD YOU!!

I've long mistrusted America's televised propaganda arm, PBS, and will send another comment in a few minutes.
 
 
+2 # Billy Bob 2014-08-15 05:54
My father-in-law works for NPR and frequently reminds people that it's largely profit driven, and that there's really nothing "public" about it.

We should replace it with something that is TRULY PUBLIC, AND TRULY serves PUBLIC interest.

The only way to do that would be to make it wholly funded through tax dollars, and beholden to citizen over site.

The trouble with NPR is that it's a mislabeled, misrepresented, propaganda tool for a right-wing that despises anything TRULY serving public interests.
 
 
+4 # RMDC 2014-08-15 06:39
BB -- there is a truly publically funded listener supported radio. It is Pacifica radio. There are 5 or 6 stations in the big metro areas -- SF, LA, WDC, NY, Houston, and some others. Perhaps Pacific could grow. I know about 15 years ago, NPR began an all out assault to take over or destroy Pacifica. It finally failed because of a listener rebellion.

Pacifica is great. It is where Amy Goodman got her start before she started taking money from Soros and changed. Now Amy Goodman is on NPR.
 
 
0 # jcdav 2014-08-16 09:25
Wow, Pacifica is still around! I used to listen to WBIA??? out of NYC (don't remember call letters) in '68-'70 it was the bane of my USMC roomates.
 
 
+7 # NAVYVET 2014-08-15 05:45
I used to watch PBS on-air until 3 years ago when I moved to my current address, in a dead reception area. I refuse to pay the Comcast monopoly for cable.

Anyhow, PBS doesn't attract me any more. Remember Bill Buckley? Barf. When anti-science David Koch took over "NOVA", when we began to get NY Times hi-tech shill David Pogue doing his idiot's delight promotions of antisocial technology, and when "Nature" began airing endless raptures about raptors, I stopped watching PBS's documentaries. (I've heard that Neil DeGrasse Tyson's new "Cosmos" is a rare exception but being unable to watch, I can't judge.) I remember when we got great "entertainment" from the BBC, like the stellar "I, Claudius", but even back then PBS/BBC were peddling snob-promoting soap operas like "Upstairs, Downstairs". The latest one, "Downton Abbey", is nothing but a typical Julian Fellowes soapy sales pitch for the Brit aristocracy. I watched some of the first year, before I moved, until the overflowing bubbles from the washing machine started drowning me in froth.

NPR/PBS should be defunded! The money should be given to public programming at the local level. We have, or HAD, one such station which I can still get on-air if it were worthwhile--but it's been so badly de-funded they have no money to make or lease great programming any more. Since I can't stand commercials, I haven't turned on the TV in months except to get a weather report now & then and watch an occasional DVD. It's a better life.
 
 
+1 # Malcolm 2014-08-15 08:39
What's truly unfortunate is that NPR is so much better than any other MSM :-(
 
 
-1 # morriskwt 2014-08-15 16:07
Peacefulgarden,

Give Cokie a break, her brother in law just died!!


beantown
 
 
0 # oprichniki 2014-08-16 18:10
Please pass more crow.
 

THE NEW STREAMLINED RSN LOGIN PROCESS: Register once, then login and you are ready to comment. All you need is a Username and a Password of your choosing and you are free to comment whenever you like! Welcome to the Reader Supported News community.

RSNRSN